Turėk didelių sumanymų, bet džiaukis mažais malonumais.

Kelionės, vaikai, zumba, big data, slidinėjimas, gėlės, skanumynai, rankdarbiai ir kitos malonios smulkmenos.

Smagu, kad užsukot :)

2010 m. birželio 30 d., trečiadienis

Kelionė po Šiaurės Lenkiją (1 diena)

Lenkija - didžiausia Vidurio Europos valstybė. Pietuose ji ribojasi su Slovakija, pietvakariuose - Čekija, pietryčiuose - Ukraina, rytuose - Baltarusija, šiaurės rytuose - Lietuva ir Rusija (Kaliningrado sritis), vakaruose - Vokietija. Šiaurėje driekiasi 440 km Baltijos jūros pakrantė.

Kiekvieno iš aplankytų objektų neaprašinėsiu, informacijos pilna internete, tiesiog įdėsiu nuorodą apie jį ;)

Pirma diena.

Vyštytis - Blakaly - Goldap - Wegorzewo - Barciany - Korsze - Lankejmy - Bartoszyce - Gorowo - Pienięzno - Branewo - Flomberg - Tolkmicko - Elbląg - Shutowo - Krynica Morska - Elbląg

Iš namų išvažiavom anksti. Apie 5 val. buvom prie Vyštyčio ežero. Lyja. Prasidėjo siauri, apsodinti medžiais įžymūs Lenkijos keliai. O iki Goldap'o ir labai vingiuoti.

Pirmas mūsų trumpas sustojimas - tiltai STANČIKUOSE (http://lt.wikipedia.org/wiki/Stančikų_tiltai). Pravažiavus Blakaly, bus nuoroda į kairę (Mosty v Stanczykach). Kadangi buvo labai ankstyvas rytas, ir lijo, tai pažiūrėjom tik iš toli.

Goldap'e nestojom. Toliau mūsų kelias ėjo per Wegorzewo, sugalvojom sustot prie ežero. Pavažiavom link "pusiasalio" su kaimeliu Kal. Ten buvo nuorodos į kelis kempingus. Kadangi lijo, sustojimas buvo labai trumpas.

Neišsigandom lietaus ir Barcianuose (BARCIANY), kur išlipom apžiūrėt kryžiuočių pilį, kuri buvo pastatyta XIV a. Nežinau, ar leidžia į vidų, nes šiaip ji man pasirodė apleista ar rekonstruojama, bet didinga.

Toliau važiuojant nuo Korsze link Bartoszyce per Lankejmy.  Per anksti pasukom į dešinę ir patekom ant vietinės reikšmės keliuko, kuris po to suka į kairę ir eina palei upelį. Įdomu yra tai, kad apie 5 km keliuko atkarpa palei upę yra grįsta akmenimis.

BARTOSZYCE. Įvažiuojant į miestą dešinėje pusėje yra labai gražiai sutvarkytas medelynas su medinėmis sūpynemis, staliukais ir suoliukais (medelynai mano silpnybė, todėl juos visada pastebiu :) )

Pavažiavus toliau, kairėje pusėje matosi gražiai sutvarkyta ežeriuko/užtvankos pakrantė.

Miesto centre nuėmėm grynųjų pinigų bankomate (buvo 9 val. ryto Lenkijos laiku, tai radom vieną atidarytą keityklą, kurioje litai niekam nebuvo reikalingi :)

Gorowo Ilaweckie tiesiog pravažiavom. Šiame miestlyje yra XIV a. bažnyčia. Taip pat dujofikacijos muziejus. Taip pat neužsukom ir į Pienięzno, o tik prasukom aplink kelis kartus, kadangi ne iš karto pataikėm į kelią link Braniewo :) Važiuojant matėsi raudoni miesto ir bažnyčių stogai.

BRANIEWO. Sustojom miesto centre prie gotikinio stiliaus Šv. Kotrynos bažnyčios. Ji buvo statoma 1343 - 1447 m., 1945 m. sugriauta, o 1975 - 1981 m. atstatyta. Šalia yra turizmo informacijos centras.

FROMBORK.  Koperniko miestas. 2010 m. ypatingi Fromberko miestui. Prieš 700 m. jis įgavo miesto statusą. Ir prieš 500 m. į nuolatinę gyvenamą vietą - Fromberką - persikėlė N. Kopernikas. Dydysis mokslininkas praleido jame 33 m. Čia jis parašė savo veikalą „Apie dangaus sferų sukimąsį“. 1543 m. mirė ir buvo palaidotas katedroje. Jo kapas rastas tik 2005 m. 2010 m. gegužės 22 d. N. Koperniko palaikai buvo iškilmingai perlaidoti katedroje.

Katedros aukštuma turi aukščiausią pasaulyje architektūrinių paminklų kategoriją.

Tikrai didelis ir įspūdingas kompleksas. Jį sudaro:

- gotikinė katedra, pastatyta 1329 - 1388 m.

- Koperniko muziejus (gotika-barokas), 1945 m. sudegė, 1965 - 1970 m. buvo atstatytas;

- Varpinė (Radzeevskio bokštas) - pats aukščiausias pastatas katedros aukštumoj (XVI - XVII a.), 1945 m. sudegė, atstatyta 1972-1973 m.

- Koperniko bokštas - pastatytas iki 1400 m., 1945 m. buvo sudegintas, 1965 m. rekonstruotas.

Į kiekvieną objektą atskiras bilietas: Katedra (Palac) - 5 Zl., Varpine (Dzwonnoca) - 6 Zl.,  Koperniko bokštas (Wieža Kopernica) - 5 Zl, planetariumas - 8 Zl. Fotografavimas - 15 Zl. Mes nemokėjom, kelias nuotraukas ir šiaip pavyko padaryt (be blico), nors vis tiek iš karto gavau pastabą.

Mes buvom tik Varpinėje. Jos viduje kabo 28 m. trosas, ant kurio galo yra pritvirtintas 46,5 kg rutulys. Šis įrenginys (fakultas) prancūzų fiziko buvo panaudotas tam, kad įrodyti, kad žemė sukasi.

Iš viršaus atsiveria puikūs vaizdai į marias (Zalew Wislany), katedrą ir apylinkes:

Katedros aukštumos teritorijoje auga 600 metų ąžuolas Mikolaj (tik įėjus į teritoriją):

Dar Fromborke galima aplankyti (info iš lankstinuko, deja neaplankėm):

- Buvusią Šv. Dvasios ligoninę su XIV a. Šv. Anos koplyčia. Šiuo metu ten kandasi Medicinos istorijos muziejus. Iš pietinės pusės randasi sodas - herbariumas, kuriame auginamos vaistažolės.

- XV a. vandens bokštą, kuris nuo 1571 m. teikė vandenį į katedros aukštumą. Tai buvo antras Europoje tokio tipo vandentiekis. Šiuo metu bokštas - puikus Katedros aukštumos, Senamiesčio ir marių apžvalgos bokštas;

- Astronominė observatorija - randasi 1,5 km nuo Fromborko (kalnas Žuravia (?) ).

Toliau mūsų kelias eina link Tolkmicko, kur sustojom prie marių papietaut. Kadangi buvom labai alkani, tai niekur nestojom, tik prieplaukoje :)

Bet važiuojant matėsi bažnyčia bei labai įdomios senos gatvelės. Kelias foto galima pažiūrėti šio miestelio puslapyje. Taip pat netoli miestelio yra parkas "Park Krajobrazowy" bei keli rezervatai. Taip pat vaziuojant link miestelio mačiau diiiiidžiulį medelyną. Tiksliau ne tik pats pardavimo taškas, bet labai didelis augalų auginimo ūkis. Važiuojant keliu kelis kilometrus galėjome grožėtis augalų laukais, greičiau miškeliais :)

Apie 16 val. Lietuvos laiku buvom ELBLĄG'o kempinge (Camping Nr. 61). Elbląg (liet. Elbingas) miestas, kuriame praleidome daugiausia laiko, bet pamatėm mažiausia :) Likęs įspūdis - didelis pramoninis miestas  (130 000 gyventojų) :) Nors iš tikrųjų jis buvo įkurtas XIII a., kai kryžiuočiai Elgląng upės pakrantėse pastatė gynybinę pilį, aplink kurią apsigyveno žmonės ir susikūrė miestas, kuriame yra ką pažiūrėt. 1999 m. miestas pirmas Lenkijoje gavo ES premiją už ekologiją. Foto iš interneto:

Susidėję daiktus ir truputi pailsėję patraukėm į SZTUTOWO, kur įsikūrusi buvusi Štuthofo koncentracijos stovykla . Ji išsidėsčiusi apie 30 km į rytus nuo Gdansko. 1939-1945 metais šioje vietoje buvo įkurta viena iš griežčiausių nacių koncentracijos stovyklų. Pirminis stovyklos įkūrimo tikslas - lenkų pasipriešinimo judėjimo Gdansko apskrityje sunaikinimas, tačiau po 1942 m. stovykla tapo masinio žydų tautybės asmenų naikinimo vieta.  Štuthofo stovykla liūdnai pagarsėjo Rudolfo Spannerso fabriku, gaminančiu muilą iš žmogaus riebalų.

Norint geriau įsivaizduoti ten buvusią aplinką, reikia perskaityt B. Sruogos " Dievų mišką" (Rusiškai galima perskaityti čia (http://lib.ru/MEMUARY/KONCLAGER/les.txt), o filmą parsisiųsti iš čia (http://700filmov.ru/download.php?id=30928&step=1). Dabar ten viskas gražu, tačiau iš tų metų aplinkos ir žmonių nuotraukų susidaro kraupus vaizdas. Labai nejauku. Joje per visą laikotarpį kalėjo apie 130 000 žmonių, iš jų apie 65 000 mirė/buvo nužudyti. (Nuotraukoje matome mirusių žmonių batų padus)

Štuthofas nėra tokia "įžymi" koncentracijos stovykla kaip Osvencim (Lenkija) (žuvo apie 1,1 mln.), Dachau (Vokietija) (žuvo apie 190 000) arba Buchenvaldas (Vokietija) (žuvo 56 000 ). Tačiau būtent čia, naktį iš sausio 31 į vasario 1 d. 1945 m. įvyko paskutinis Antro pasaulinio karo istorijoje žydų genocidas. Tą naktį buvo nužudytą apie 3 000 žmonių. Išsigelbėjo tik 21...

"Mirties vartai" - pro juos įkalintieji buvo įleidžiami į teritoriją:

Ekspozicijoje yra išlikęs mažiau negu 10 proc. visos stovyklos. Visą galima pamatyti tik makete (raudonu rutuliu pažymėjau krematoriumą ir dujų kamerą, o apibrėžta yra SS kareivių patalpos, Mirties vartai, mažytė dalis barakų, kurie yra išlikę ir kuriuos galima apžiūrėt):

Dar kelios nuotraukos stiprios emocinės būsenos žmonėms. Kairėje pusėje dujų kamera, dešinėje krematoriumas, ir žemiau krosnys krematoriume:

Štuthofe praleidom apie 2 val. iki 18 val, t.y. iki uždarymo. Kadangi turėjom laisvo laiko, sugalvojom pasivažinėti po "Baltijos kasą" iki KRYNICA MORSKA, kuri istoriniuose dokumentuose minima nuo 1424 m., o nuo 1840 m. - populiarus vasaros kurortas. Populiarus kurortas jis ir iki šiol, kiek teko skaityt aprašymų, tačiau mus važiavimas į šį miestelį gražių prisiminimų nepaliko dėl blogo vėjuoto oro, lietaus. Tiesa, kelias iki miestelio eina palei marias, kurios yra labai užpelkijusios, ir tarp miškų. Grožėtis nebuvo kuo. O atvažiavus prie jūros, pamatėm visai ne vasarišką vaizdą:

Kadangi jau buvom pavargę nuo ilgos kelionės, daugybės matytų objektų ir blogo oro, tai nusprendėm, kad į Krynicą Morską mums nevertėjo važiuot :) Taigi, sėkmės kitiems antrandant šios vietovės grožį.

O mes grįžom į kempingą, išsikepėm šašlykų ir ėjom miegot pilni įspūdžių ir nepamirštamų kelionės akimirkų.

Bus daugiau :)

P.S. Ieškodama nuorodų į mano minimus objektus, radau vieną įdomų puslapį-forumą, kuriame sudėtos gražiausios bažnyčios: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?s=15a9d9f25b303be467817e60ae4a302a&mode=hybrid&t=515982

P.S.S. Ir apie Baltijos kasą bei Krynica Morską.

Балтийская коса (įdedu tik ištrauką apie tai, kai atsirado ši kasa ir kaip žmonės stengėsi ją išsaugot. O dar ten rašo, kad Baltijos kasoje auga 13 augalų rūšių, kurios neauga NIEKUR kitur, tame tarpe iš jų NET 6 rūšis orchidėjų. Neįtikėtina!

Один из историков, Оскар Шлихт, в “Вест Заммланд” пишет:

“Фрише-Нерунг возникла благодаря подъёму песчаных масс, влекомых сильным течением моря, и наносимых почв. Старинные хроники датируют её возникновение 1190 годом после сильного шторма. Хроники же упоминают засыпание песком пролива в 1309-1311 годах”.

К 1510 году этот пролив совсем засыпало песком, но образовался пролив между Пиллау и косой. Сколько здесь жили люди, столько они боролись с песками. Движение дюн было приостановлено укреплениями и насаждениями. В начале XIX века от Пиллау до Нойтифа (посёлка на косе) сажали берёзу и ольху, а дюны укрепляли железными штангами.

Ещё в 1768 году общество любителей природы Данцига утвердило приз тому, кто придумает самый оригинальный проект борьбы с песчаными заносами. Приз был присуждён профессору Титусу, который предложил озеленить дюны сибирской акацией. В 1796 сюда завезли горные сосны.

1 января 1918 года выпал обильный снег, а сильнейший ураган уничтожил многовековую работу людей. Тысячи деревьев были вырваны с корнем - уцелели ольха, берёза, липа, ива, верба...

Krynica Morska (truputi istorijos, apie viešbučius ir lankytinas vietas, tik neatsimenu kur radau šį aprašymą...)

Крыница Морска (бывший Бад Кальбэрг) один наиболее популярных морских курортов, небольшой по численности населения. Основное богатство Крыницы – её природа. Вся территория курорта покрыта вечно зеленым сосново-буковым лесом. Здесь великолепные песчаные пляжи, высокие дюны, экологически чистые леса, богатая флора и фауна, прекрасные возможности для яхтсменов и виндсерфинга, отличная рыбалка. На территории курорта найдены источники уникальных термальных минеральных и лечебных вод, и сейчас Крыница Морска стремится получить статус здравницы для организации лечебно-оздоровительных процедур. Интересны пансионаты и виллы старой, конца XIX и начала ХХ вв. застройки и маяк на возвышенности в центре курорта.

С незапамятных времен по Вислинской косе пролегал торговый путь из Гданьска в Самбию. Известно, что в XIII веке здесь проживали славянские поморцы и пруссы. На этом оживленном торговом пути эльблонгский комтур основал кальбергскую карчму. Позднее польский король Казимеж Ягеллончик передал права владения Вислинской косой городу Гданьск. Развитие Кальбэрга как морского курорта началось с 1840 г., а уже годом позже пароходик «Яскулка» привез сюда первых отдыхающих из Эльблонга, находящегося в 14 км на южном берегу Вислинского залива. Постепенно курорт разрастался, появились курортные виллы, мол и купальни на морском пляже.

Сегодня в Крынице туристов и отдыхающих ждут частные отели, виллы, пансионаты, кэмпинги и туристические биваки. Курорт славится своей гастрономией и индустрией развлечений, хорошо развит сектор активного отдыха. Среди разнообразных предложений размещения интересен недавно построенный 4-звездный отель Кahlberg, расположенный в лесу, в 500 м от пляжа. Но не менее комфортны отель Continental, пансионаты Lotos, Polonia, Krynicki Dwor и другие. Для семейного и детского отдыха, в том числе и группового, рекомендуем крупный центр отдыха Neptun, расположенный на территории в 12 га у моря в лесу, на восточной окраине курорта.

Вблизи Крыницы можно посетить: буковый заповедник, созданный в 1962 году, обзорный пункт на дюне Верблюжий Горб (48,5 м), откуда открывается превосходная панорама на всю косу, Балтийское море, Вислинский залив, Эльблонгскую возвышенность и старинный Фромборк, до которого по прямой всего около 7 км. Стоит навестить один из крупнейших в Европе орнитологический заповедник черных бакланов и седой цапли около села Конты Рыбацке, осмотреть костел в Стэгне, построенный в 1681-83 гг. с уникальным интерьером и старинным действующим органом. В крупном орнитологическом заповеднике «Отмель чаек» вблизи Микошева находятся охраняемые гнездовья разных видов чаек и других редких птиц.

JEI NORS VIENAS PERSKAITĖT IKI GALO, DĖKOJU UŽ PAGARBĄ MANO SUGAIŠTAM LAIKUI :))))

Apie antrą dieną skaitykite kitame įraše ;)

P.S. Nepavyko nuotraukas įkelti normaliai, kad galima būtų pamatyt visų dydžių. Tikiuosi kaip nors išsiaiškinsiu, kame čia reikalas...

1. Ačiū už reportažą. Kaip tik sakiau vyrui, kad kita kelionė turi būti į Lenkiją arba Baltarusiją, pas kaimynus :)

2. apie Baltarusiją ir aš kartais pagalvoju, net norėjau kur su baidare paplaukiot, bet reikia vizų, o tai papildomos išlaidos. Galima ir be vizų daug kur nuvažiuot :)

3. Nemaniau, kad kelionė į Lenkiją verta dėmesio, bet po šio jūsų įrašo, bei kitos info pakeičiau nuomonę. O ar skrydžiai iš Lenkijos į Kauną įmanomi?